چگونه ابزار‌های بهداشت دهان و دندان مناسب را انتخاب کنیم؟

Saturday، ۵ Khordaad ۱۴۰۳

ابزار بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان برای سلامت کلی اهمیت بسیار زیادی دارد و با وجود ابزار‌های مراقبتی بسیار زیاد موجود در بازار، ممکن است انتخاب محصول مناسب کمی دشوار به نظر برسد. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با اصول بهداشت دهان و دندان، انتخاب مسواک، نخ دندان و دهانشویه مناسب و ابزار‌های اضافی مراقبت از دهان بپردازیم تا از سالم و زیبا بودن لبخند شما اطمینان حاصل کنیم.

اصول بهداشت دهان و دندان

اصول بهداشتی دهان و دندان شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات برای تمیز نگه داشتن و جلوگیری از بیماری می‌شود که می‌توان آن را به سه فعالیت حیاتی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه تقسیم کرد.

هریک از این اقدامات نقش بسیار خاصی در حفظ سلامتی کلی دندان‌ها و لثه‌ها دارند و زمانی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، از دندان‌ها به خوبی مراقبت می‌کنند.

مسواک زدن

پلاک، یک لایه چسبنده از باکتری است که روی دندان‌ها و لثه‌ها تشکیل می‌شود و موجب پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌گردد. مسواک زدن اساسی‌ترین جنبه بهداشت دهان و دندان است که شامل استفاده از مسواک برای تمیز کردن سطوح دندان و از بین بردن پلاک‌ها می‌شود. هنگام انتخاب مسواک باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. زیرا انتخاب مسواک صحیح می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی فرآیند مسواک زدن داشته باشد.

محصول پرکاربرد: مسواک برقی PRO BATTERY اورال بی ORAL-B

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن به صورت روزانه موجب پیشگیری از بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود. نخ دندان با از بین بردن پلاک و ذرات غذا از بین دندان‌ها و زیر خط لثه‌ها، فرآیند مسواک زدن را تکمیل و مناطقی که با مسواک تمیز نمی‌شود را تمیز می‌کند.

دهانشویه

شست و شوی دهان با دهانشویه آخرین مرحله در بهداشت دهان و دندان است. دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال، دهانشویه‌های آرایشی طعم مطبوعی دارند و بوی بد دهان را به طور موقت کنترل می‌کنند، در حالی که دهانشویه‌های درمانی برای پیشگیری از التهاب لثه یا جلوگیری از پوسیدگی دندان کاربرد دارند.

نحوه انتخاب مسواک مناسب

انتخاب مسواک مناسب یک تصمیم اساسی در حوزه مراقبت از دهان و دندان است و با جود تعداد بیشماری از گزینه‌های موجود برای انتخاب، در تفاوت میان آن‌ها می‌تواند موجب یک انتخاب صحیح و مناسب شود. مسواک‌ها به طور کلی به دو دسته مسواک‌های برقی و مسواک‌های دستی تقسیم بندی می‌شوند:

مسواک‌های دستی بسیار ساده، در دسترس و مقرون به صرفه هستند و به دلیل تنوع در استحکام نوع پرز، اندازه و طراحی دسته، امکان یک تجربه شخصی را برای افراد فراهم می‌کنند. با انجام حرکات دایره‌ای ملایم و بالا و پایین کردن مسواک می‌توانید به سطوح تمام دندان‌ها رسیدگی و آن‌ها را به طور موثری تمیز کنید.

مسواک‌های برقی به صورت خودکار و با انجام حرکاتی مانند نوسان یا لرزش، عملیات مسواک زدن را انجام می‌دهند و پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برند. این مسواک‌ها معمولا دارای ویژگی‌هایی مانند تامر و سنسور فشار می‌باشند و نیازمند شارژی یا تعوی باتری هستند. قیمت مسواک‌های برقی از مسواک‌های دستی بیش‌تر است و برای افرادی مانند افراد مسن و افراد دارای معلولیت که مهارت دستی محدودی دارند، به شدت توصیه می‌شود.

نکاتی که هنگام انتخاب مسواک باید به آن‌ها توجه داشته باشید

پرز مسواک

مسواک‌ها از نظر استحکام دارای پرز‌های متفاوتی هستند. پرز‌های نرم که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، برای لثه‌ها ملایم هستند و به منظور از بین بردن پلاک‌ها بدون ایجاد ساییدگی مینای دندان یا تحلیل لثه‌ها بکار می‌روند. پرز‌های متوسط و سخت معمولا برای افراد دارای پلاک‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از آسیب دیدگی لثه باید با احتیاط استفاده شوند.

اندازه و شکل سر مسواک

اندازه و شکل سر مسواک یکی دیگر از عواملی است که بر روی اثربخشی مسواک تاثیر می‌گذارد. معمولا توصیه می‌شود که افراد از یک مسواک با سر جمع و جور و گرد استفاده کنند، زیرا به راحتی می‌تواند به مناطق سخت دهان برسد و تمیزی کامل دهان و دندان را تضمین کند.

افرادی که دارای بریس و دیگر وسایل ارتودنسی در داخل دهان خود هستند، باید از یک مسواک تخصصی که می‌تواند به راحتی در اطراف سیم‌ها و براکت‌ها حرکت کند، استفاده کنند.

نحوه انتخاب نخ دندان مناسب

نخ دندان یکی از اجزای ضروری بهداشت دهان و دندان است که برای از بین بردن پلاک‌ها و ذرات غذای باقی مانده میان دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار انواع مختلفی از نخ دندان موجود است که شناخت بهتر آن‌ها موجب انتخاب صحیح و مناسب می‌شود. برای هدایت نخ دندان میان دندان‌ها، از یک حرکت ملایم استفاده کرده و نخ را در فضای بین لثه و دندان بلغزانید.

انواع نخ دندان

نخ موم‌دار و نخ بدون موم

نخ موم‌دار ضخیم‌تر از نخ بدون موم است و به راحتی از میان دندان‌هایی که فاصله دارند، عبور می‌کند. نخ بدون موم نازک‌تر از نخ موم‌دار است و تمیزی بهتری را ارائه می‌دهد. البته اگر دندان‌های نزدیک به هم داشته باشید، ممکن است هنگام استفاده کمی دچار مشکل شوید.

نوار دندانی

این نوع نخ دندان دارای ساختاری پهن و صاف است و معمولا برای افرادی که دندان‌های آن‌ها با فاصله کمی از هم قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکاتی که هنگام انتخاب نخ دندان باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

فاصله بین دندان ها

اگر فاصله بین دندان‌های شما کم است، نخ دندان موم‌دار یا یک نوار دندانی نازک می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اما اگر فضای میان دندان‌ها زیاد است، نخ دندان بدون موم یا نوار دندانی استاندارد می‌تواند بهترین انتخاب محسوب شود.

بریس یا وسایل دندانپزشکی

اگر از بریس یا ارتودنسی استفاده می‌کنید، باید با مشورت دندانپزشک یک نخ دندان مناسب برای تمیز کردن کامل دندان‌ها انتخاب کنید.

حساسیت

اگر لثه‌های حساسی دارید، از نخ دندان‌های نرم که با مواد ملایمی پوشیده می‌شوند استفاده کنید.

نحوه انتخاب دهانشویه مناسب

دهانشویه یک محصول ارزشمند برای بهداشت دهان و دندان است و استفاده از آن، موجب خوشبو شدن دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. با وجود گزینه‌های بی‌شماری در بازار، انتخاب دهانشویه مناسب نیازمند آشنایی و درک انواع مختلف این محصول می‌باشد.

انواع دهانشویه

دهانشویه آرایشی

دهانشویه‌های آرایشی تنها برای خوشبو کردن دهان و ایجاد طعمی دلپذیر در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلایل زمینه‌ای و سلامتی توجهی ندارند.

دهانشویه‌ درمانی

دهانشویه‌های درمانی حاوی مواد فعالی هستند که به منظور رفع نگرانی‌های خاص سلامت دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند و موجب کاهش پلاک، پیشگیری یا کاهش التهاب لثه و کند شدن تشکیل پلاک سفت شده می‌شوند.

مواد فعال موجود در دهانشویه که هنگام خرید باید آن‌ها را بررسی کنید:

فلوراید که با تقویت مینای دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

کلرهگزیدین که دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند التهاب لثه و پلاک را کنترل کند.

ستیل پیریدینیم کلراید که بوی دهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند پلاک‌ها را کنترل کند.

روغن‌های ضروری مانند منتول، اکالیپتول و تیمول که به دلیل خواص ضد میکروبی موجب کاهش پلاک و التهاب لثه می‌شود.

پراکسید که مزایای ضد عفونی کنندگی خفیفی را ارائه می‌دهد و موجب از بین بردن پلاک‌ها می‌شود.

انتخاب دهانشویه براساس نیاز

برای محافظت از حفره از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای سلامت لثه از دهانشویه‌های حاوی عوامل ضد میکروبی مانند کلرهگزیدین یا روغن‌های ضروری استفاده کنید.

برای بوی بد دهان از دهانشویه‌های آرایشی یا درمانی استفاده کنید.

برای خشکی دهان از دهانشویه‌های حاوی مرطوب‌کننده و تسکین خشکی استفاده کنید.

ابزار‌های اضافی برای سلامت دهان و دندان

علاوه بر مسواک، نخ دندان و دهانشویه، ابزار‌های مختلف دیگری وجود دارد که برای حفظ سلامتی دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این ابزار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برس زبان

زبان باکتری‌ها و ذرات غذا را در خود جای می‌دهد و موجب بوی بد دهان می‌شود. برس‌های زبان که از پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند، برای تمیز کردن آرام سطح زبان طراحی شده‌اند و تجمع غذا‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برند.

برس‌های بین دندانی

این برس‌ها برای افرادی که فاصله دندانی زیادی دارند یا استفاده از نخ دندان برای آن‌ها سخت و دشوار است، طراحی شده‌اند و ابزاری همه کاره برای از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌ها محسوب می‌شوند.

فلوسر‌های آب

فلوسر‌های آب معمولا برای تمیز کردن بین دندان‌ها و زیر خط لثه کاربرد دارند و این کار را با کمک یک جریان آب ضربان‌دار انجام می‌دهند. این ابزار‌ها که توسط افراد دارای بریس، ایمپلنت یا افرادی که کشیدن نخ دندان برایشان مشکل است، مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند پلاک‌ها را از بین برده و التهاب لثه را کاهش دهد.

منبع: chestnutdental